23 diciembre 2007

RECORREGUT VIRTUAL PER LA MARINA ALTA

Des de sempre he estat un apasionat de la comarca de la Marina Alta, la més al nord de la provincia d´Alacant.
Conec ben bé totes les seues vies que ens porten d´un poble a la ciutat, de la muntanya a la mar, i de les parets rocoses del Pas del Mascarat a la planura de la Marjal Pego-Oliva.
Podem presumir de tenir tres parcs naturals: el Montgó,
el Penyal d´Ifach i el nomenat marjal.

Els 33 municipis que la conformen podem recorre´ls fent rutes imaginàries que ens endinsaran per la xarxa de carreteres que conformen l´entramat viari.
Comencem per la ruta costera:
Durant pocs kilòmetres, solament tres, anem per la N-332. Entrem a CALP, on ens trobem l´imponent Penyal d´Ifach, fins a Moraira, on trobem el conegut Castell. Seguim cap al POBLE NOU DE BENITATXELL i des d´ací, ja divisant en tota la seua grandea al pare Montgó, arribem a la vila marinera i històrica, turística i moderna, XÀBIA. Per les Planes del Montgó, una carretera tota sinuosa i fent una ullada al Cap de Sant Antoni, ens baixarà cap a la ciutat capital comarcal, DÉNIA. La Hemeroscopeion, la Dianium, la Dénia del progrés abans i ara, el centre de servicis de la Marina Alta, té dos entitats locals menors, La Xara, mes a prop, i Jesús Pobre, la del Pare Pere, allà darrere del Montgó. Acabem la ruta costera al poble de ELS POBLETS, que fa poc formaven Mira-Flor, Setla i Mira-Rosa.
Ara busquem la ruta de la Nacional 332:
El primer poble pel que passem per dins i per on els seus veïns clamen justícia per la circunval·lació és BENISSA,

la senyorial, la de la “Catedral de la Marina”, la del convent de franciscans.
D´ací a una passa està TEULADA
entrant un poc a dins. La vila que recentment ha estat declarada Bé d´Interés Cultural, la vila estimada pel Pare Sant Vicent Ferrer. I després del pas de la Garganta arriba GATA DE GORGOS a la que diuen “El Bazar” per la seua tenda gegant a l´aire lliure, de mobles, canastes, vimet i espart.
A tan sols huit kilòmetres arriba ONDARA, l´única vila que té Plaça de Bous i que és centenària, li diuen: “La Joya Levantina”. Un barri o caseriu que a Ondara pertany es diu Pamis. I després, EL VERGER quasi al costat, encara que ara bordejen aquests dos pobles la circunval·lació.
Encetem la ruta Pedreguer-Parcent:
Entre muntanyes i la Nacional es troba PEDREGUER
el poble que millor representa els bous al carrer de tota la zona. A poc que pujem ens trobem amb una de les tres entitats locals menors de la comarca, Llosa de Camatxo, que pertany al municipi d´Alcanalí. I d´ací al poble d´ALCANALÍ i després tot seguit a PARCENT, on es contempla com la paret que ens tancarà la comarca, al Coll de Rates, de 550 metres d´altura.
De Murla a Castell de Castells:
Una altra ruta ens porta del poble veí de MURLA, cuna de la pilota valenciana, al poble de BENIGEMBLA i des d´ací enfilem tot per muntanya cap a l´últim poble a l´interior, CASTELL DE CASTELLS.

De Senija a Xaló:
Ara passem per tres pobles que unixen costa i muntanya: a prop de Benissa està SENIJA, després trobem LLÍBER per a concloure ruta en XALÓ, on el vi es molt bó i l´embutit també.
De les Calaveres al Barranc de l´Infern:
Una de les rutes més pintoresques i paisajístiques de muntanya comença a la Cova de les Calaveres, al costat del poble de BENIDOLEIG. D´ací pujem cap a ORBA
i quatre llocs que conformen un sol municipi. El sanatori de Fontilles, baix,

el poble de baix, Campell; el poble d´enmig, Fleix, i el poble de dalt, Benimaurell. Tots tres conformen el municipi de VALL DE LAGUAR, on es troba la catedral del senderisme, el conegut Barranc de l´Infern.

Per la Rectoria a Beniarbeig:
Si tornem a Orba i agafem la ruta cap a Pego o la mar, tindrem que travessar la Rectoria, un conjunt de poblets que tots són municipis: TORMOS, en ruta cap a Pego; SAGRA, RÀFOL D´ALMÚNIA, BENIMELI i SANET I NEGRALS. La eixida d´esta subcomarca la trobem a BENIARBEIG, on malauradament ha estat ara famosa per les pluges torrencials i la famosa caiguda del pont del Girona.
Anem de Pego a les Valls:
Una última ruta ens portarà per molts pobles i poblets. Primer trobem PEGO, ciutat interior, de la coneguda Marjal, Pego es cap de districte i és l´entrada a les Valls. Encara un altre poble abans de la pura muntanya, ATZÚVIA i el seu xicotet nucli de Forna, que té un magnífic castell.
Vuit pobles formen el rosari que va eixint al pas, travessant tota la VALL DE GALLINERA. Benirrama, la de les pintures expoliades; després trobem Benialí, on està l´Ajuntament ara fet de nou; Benissivà i Benitaia. Allà dins estan Llombai i Benissili. La Carrotxa i Al Patró, amb la cooperativa de Cireres de la Muntanya, tanquem els poblets de nom i origen vertaderament moriscos.
D´una vall a l´altra. Passem per la Venta Margarida, que és d´altra comarca, per a tornar a entrar a la nostra. Cap a dins es va a Beniaia. Alcalà de la Jovada i aquella conformen la VALL D´ALCALÀ, la cuna del cabdill Al-Azraq.
I d´esta vall a l´altra més a dins, la VALL D´EBO, de la que ara poden presumir de tindre l´excepcional Cova del Rull. I tornant contemplant les vistes de la part de dalt del Barranc de l´Infern, les vistes panoràmiques de Pego i la seua marjal, acabem el recorregut.

MIGUEL VIVES
CRONISTA OFICIAL DE GATA DE GORGOS

La Asociación Cultural Alicante Vivo se reserva el derecho de moderación, eliminación de comentarios malintencionados, con lenguaje ofensivo o spam. Las opiniones aquí vertidas por terceras personas no representan a la Asociación Cultural Alicante Vivo.